torstai 28. huhtikuuta 2016

Seitseminen tynkäreissu elokuussa 2015

Doddii.. mietin pitkään, että viittiikö tästä mitään edes kirjotella kun on niin lyhyt visiitti että mitään tekemistä vaeltamisen kanssa ei tynkäreissulla ole, mutta ehkä tästäkin saa irti jotakin koska kuvia olen kuitenkin räpsinyt  =)

Juu eli tuollainen pieni tynkäreissu on tullut tehtyä Seitsemiseen Ramin kanssa jo elokuussa 2015.. itse ei tätä oikein pidetä missään huudossa koska ei päästy tällä reissulla oikein vaeltamaan vaikka tarkoitus näin olikin tehdä..

Meillä oli hieman normaalista poikkeava suunnitelma eli oli ideana lähteä perjantain sijasta matkaan vasta lauantaina aamusella koska perjantaina oli molemmilla työ-esteitä jotka viivästytti matkaan lähtöä niin reilusti ettei ehdittäisi valoisan aikaan tehdä juurikaan mitään.. MUTTA kun hinku matkalle on kova niin tulipas sitten tehtyä muutos suunnitelmiin ja ajateltiin, että sehän ois kyllä hyvä jos kuitenkin lähdettäisiin jo pe myöhään illalla ja mentäis vain pari kilsaa leiripaikalle ja nukuttais siellä yö niin oltais sitten tosi hyvissä ajoin jo patikoimassa lauantaina ja emännätkin näytti tälle suunnitelmalle vihreää valoa.. :) sehän oli sillä selkee.. pikapikaa kamat kasaan ja lähtö.. kello oli noin 8 kun auto starttasi Tampesterista kohti seitsemistä ja auto pistettiin parkkiin Kirkkaanlamminkankaan parkkipaikalle josta oli sitten otsalamppujen valossa käveltävä pari kilometriä Haukilammen leiripaikalle.

Leirissä oltiin kello 22.. Paikalla ei ollut ristinsielua ja luultiin että oma rauha oli taattu, mutta otsalamppujen valossa telttaa pystyttäessä paikalle saapui joku perheenäiti kahden teini-ikäisen lapsen kanssa.. :/ noh paikka oli iso eli kyllä sieltä oma rauhallinen kolo heille löytyi (mehän oltiin otettu kunkkupaikka läheltä nuotiopaikkaa ja haukilammen laituria ) Teltan kasaus pilkkopimeässä oli hieman hankalaa, mutta siitäkin selvittiin.. Rami oli sillä välin pistänyt notskin tulille ja alettiin paisteleen Masaa ja otettiin muutama janojuoma.
Tämä käynnistikin sellaisen toimintaketjun joka tuli määrittelemään meidän loppuretkemme.. tarkoitus kun oli vaeltaa noin 28km lauantain ja sunnuntain aikana.. ei ihan vaellettu :)

Tässä kävi sillä lailla että : Vellu se etevänä käppäili huhuileen ja ihmetteleen kesken illanvieton haukilammen laituria ja itse lutakkoa.. vaikka käytössä oli hyvä otsalamppu ei sekään näyttänyt että osa polun vierustasta laiturille oli ihan siis suomössöä.. lampun valossa näytti vain mudalta ja valosalla ei paikalla oltu käytykään.. :/ no sinnehän mä sitten astuin ja upposin puoleen sääreen.. ja arvatkaa oliko toisia kenkiä mukana?? oli jätetty pois koska Isojärven reissulla näillä oli aika vähän käyttöä ja haluttiin että reppu ei ole niin painava :D :D

Pesin toki kengät sitten siinä laiturilla ja koitin niitä sitten lämmitellä nuotion betonirenkaalla, mutta oli hieman huono idea jättää ne siihen kuivumaan yön ajaksi..

aamulla näky oli iaka lohduton.. kenkien pohja oli käytännössä irti molemmista kengistä.. liimat oli sulanut pois ja pohja ihan rullalla yms..

Koitettiin me lähteä silti vähän testaamaan josko niillä voisi kävellä , mutta pohjan irtoamistakin (ja sitä että vettä ne ei pitänyt) haittasi se että pohja oli mennyt jotenkin ihme mutkalle ja olisi tullut rakkohommia 5km sisään.. tukalat käveltävät..:( :(

Eli loppureissu kertookin sitten vain kuvien kera siitä millainen paikka Haukilammin leiri on.. ei täältä lähdetty minnekkään, mutta kotiinkaan ei maltettu lähteä koska keli oli ihan huikea..kohdalle osui kesän viimeisiä hellepäiviä ja mikäs sen parempaa kuin viettää se eräjormaillen :)

Tässä kohtaa vielä hymyilytti kun kenkien kohtaloa ei tiedetty
aamuhan oli ihan huikea..pilvetön taivas ja kohtalaisen lämminkin.. kun popojen kohtalo oli selvä, päätettiin käydä aamu-uinnilla, hengata laiturilla sekä katsoa mitä tehdään..Haukilampihan oli ihan mielettömän upea kaikin puolin.. vesi kristallinkirkasta mutta pohja oli jotakin suomössöä.. mut metri pinnasta riittää uimiseen ja se oli puhdasta kuin mikä..

tässä muutama otos siitä miten upea päivä se sitten kuitenkin oli vaikka ei pitkälle päästykään..
 Päivän aikana paikalla kävi TODELLA paljon retkeilijöitä jotka hieman ihmetteli kun sälleillä leiri pystyssä ja otetaan arskaa laiturilla :D :D noh ei oltu tultu keräämään tyylipisteitä..kaikille ei jaksanut selittää miten kävi joten oltiin vaan juroja joillekin ja pysyttiin laiturilla.. ite kävin aina vähän smalltalkkia vetäseen ja kyllähän se kaikkia nauratti miten kävi kaupunkilaisten tällä kertaa.. :)  Reissu oli siis erittäin onnistunut, mutta todellakin jotain ihan muuta kuin mitä piti.. melkeen 30km patikointia muuttui 4 kilometriin.. no ehkä 1-2 kilsaa tutkittiin lähistöä kun mietittiin voisinko edes puolet kävellä niillä popoilla.. ei ollut niistä popoista enää mihinkään.. :/ autolle takaisin kestivät jotenkin.. ja koitin kotonakin niitä pelastaa erilaisilla liimoilla ja sen semmosilla :)

paluumatkalla ei ollut oikein mitään nähtävää.. joten tässä ainoat.. leiriläiset vie palamattomat roskat urheasti ja oikeaoppisesti parkkipaikan roskapyttyyn..

Päätin että tänne on tultava pikaisesti takaisin että näkee tuosta seitsemisestäkin jotakin... :) tästä tuonnempana...